Docentenhandleiding: Hoe maak ik een website?

Keuze:

SLO ICT basisvaardigheden

Keuze:


ICT basisvaardigheden = Kennis en vaardigheden die nodig zijn om met computers om te gaan.


Onderwerpen ICT basisvaardigheden:

  • Basisbegrippen ICT

  • Infrastructuur technologie

  • Standaardtoepassingen

  • Veiligheid

  • Creëren en publiceren van media

Het SLO heeft voor elk onderwerp verschillende aanbodsdoelen opgesteld. Zie per les welke aanbodsdoelen we behandelen.

Algemene uitleg module

In deze module wordt er gewerkt met onderdelen in plaats van lessen. De reden hiervan is dat we leerlingen bij deze module op eigen tempo willen laten werken. Zo kan het zijn dat de ene leerling nog bij onderdeel 'website maken' is en de andere bij onderdeel 'website vullen'. Het is belangrijk om dit in de eerste les aan te geven.

Het wordt steeds belangrijker als organisatie om een website te hebben.

Leerling: Opstarten

Stap 1: Ga naar Google drive

Stap 2: Klik op '+ maken'

Stap 3: Ga naar 'meer'

Stap 4: Druk op 'sites'

Stap 5: Bekijk het voorbeeld hiernaast

Doelen onderdeel: Voorbereiding website maken

Aanbodsdoelen SLO

  • Kan aangeven welke media voor welk doel gebruikt kunnen worden

  • Heeft inzicht in de mogelijkheden van beeldtaal en audiovisuele communicatie


Doel les 1

Het doel van verschillende websites aankaarten.

Uitleg onderdeel: Voorbereiding website maken

Voorbereiding website maken

  • Filmpje: Doelen website

  • Over het algemeen hebben websites 5 doelen: uitstraling van merk vergroten, meer producten of diensten verkopen, in contact komen met klanten en bezoekers informeren.

  • Belangrijk om de verschillende doelen van verscheidene websites uit te leggen.

  • Klassikaal: Geef van elke voorbeeld website het doel aan

Opdracht: doel van je website

  • Leerlingen gaan bepalen wat het doel van hun website wordt.

  • De leerlingen kiezen drie onderwerpen uit waar zij een website over willen maken.

  • Klassikaal: geef voorbeelden van onderwerpen.

  • De leerlingen maken voor alle drie de onderwerpen een woordweb in draw.io

  • De leerlingen vergelijken de onderwerpen en kiezen er uiteindelijk één uit.

Opdracht: Wat wilt de bezoeker?

  • Klassikaal/filmpje: wat wil mijn bezoeker?

  • Zodra de leerlingen weten wie de doelgroep van hun website is, kunnen zij zich afvragen wat de bezoekers van hun website willen?

  • De leerlingen gaan in hun woordweb een extra kopje aanmaken voor bezoekers. Hierin beschrijven ze in het kort wat de bezoeker wilt.

Doelen onderdeel: Concept 1t/m3

Aanbodsdoelen SLO

  • kan aangeven welke media voor welk doel gebruikt kunnen worden

  • kan content produceren met behulp van diverse apparaten en toepassingen


Doel onderdeel concept

In dit gedeelte ontwikkelen leerlingen het concept voor hun website.

  1. uittekenen flow in draw.io

  2. pagina's schetsen

  3. thema kiezen

  4. pagina's maken

  5. homepage vormgeven


Uitleg onderdeel: Concept 1t/m3

Concept 1t/m6

  • De leerlingen gaan in zes stappen een overzicht maken van hun website

  • Klassikaal: voorbeelden laten zien van de website flow en het uitschetsen van pagina's.

Opdracht: concept 1t/m3

  • De leerlingen gaan in stap 1t/m3 een flow maken van de website die zij willen gaan maken.

  • Hierbij maken zij een homepagina waarop het onderwerpen en deelkopjes te zien zijn.

  • Onder de homepagina maken de leerlingen een schets van de verschillende deelpagina's.

  • De laatste stap is het creatief indelen van de schets, leg hierbij uit dat de leerlingen ook gebruik kunnen maken van afbeeldingen en vormen.

Opdracht: concept 4t/m6

  • Klassikaal: leg uit hoe dat de leerlingen via google drive naar google sites moeten gaan (zie voorbeeld gebruik platform).

  • Klassikaal: laat de leerlingen zien hoe zij een thema en een bepaalde stijl voor de website kiezen. Dit staat onder het kopje 'thema's'.

  • Klassikaal: laat de leerlingen zien hoe zij pagina's aanmaken.

Doelen onderdeel: Website vullen

Aanbodsdoelen SLO

  • kan content produceren met behulp van diverse apparaten en toepassingen

  • heeft inzicht in de mogelijkheden van beeldtaal en audiovisuele communicatie

  • kan aangeven welke media voor welk doel gebruikt kunnen worden

  • kan effectief en efficiënt een tekstverwerker gebruiken op basis van vooropgestelde criteria

  • kan kritisch nadenken over de betrouwbaarheid van een mediabericht

Doel les 3

Content toevoegen aan hun website. Bewust maken van betrouwbare en bruikbare informatie.

Uitleg onderdeel: Website vullen

Website vullen:

  • Leg de vraag volgende vraag neer bij de leerlingen: welke informatie wil je op welke pagina neerzetten?

  • Leerlingen kunnen via het kopje 'invoegen' een tekstvak, afbeelding, html-url en bestanden uit drive invoegen.

  • Ook kunnen zij gebruik maken van youtube, calender, map, docs en slides.

Opdracht 1:

  • Laat de leerling individueel het filmpje 'uitleg invoegen 1' bekijken.

  • De leerlingen kunnen dit nu gaan toepassen.

Opdracht 2:

  • Laat de leerling individueel het filmpje 'uitleg invoegen 2' bekijken

  • De leerlingen kunnen dit nu gaan toepassen.

Betrouwbaar en bruikbaar:

  • Klassikaal: bekijk met de leerlingen de filmpjes op de pagina 'betrouwbare informatie'

  • Klassikaal: vat samen en stel vragen aan de leerlingen om na te gaan of ze het begrepen hebben.

Doelen onderdeel: Creatief

Aanbodsdoelen SLO

  • heeft inzicht in de mogelijkheden van beeldtaal en audiovisuele communicatie

  • kan content produceren met behulp van diverse apparaten en toepassingen

Doel les 4

In dit onderdeel gaan de leerlingen hun website mooier maken. Het doel is om de leerlingen creatief om te laten gaan met google sites.

Uitleg onderdeel: Creatief

Creatief:

  • Klassikaal: leg de leerlingen uit dat zij meer aandacht kunnen trekken van bezoekers als hun website er aantrekkelijk uit ziet.

  • Dit kunnen zij bijvoorbeeld doen door gebruik te maken van juiste afbeeldingen, icoontjes en giphy's.

Gifs:

  • Klassikaal: laat de leerlingen zien hoe zij een giphy kunnen invoegen via giphy.com.

  • Leerlingen kunnen ook individueel het filmpje in de module kijken.

Iconen:

  • Klassikaal: laat de leerlingen zien hoe zijn een icon kunnen invoegen via flaticon.com.

  • Leerlingen kunnen ook individueel het filmpje in de module kijken.

Unsplash:

  • Klassikaal: laat de leerlingen zien hoe zijn afbeeldingen van hoge kwaliteit kunnen invoegen via unsplash.com.

  • Leerlingen kunnen ook individueel het filmpje in de module kijken.

Doelen onderdeel: Publiceren

Aanbodsdoelen SLO

  • kan content produceren met behulp van diverse apparaten en toepassingen

Doel les 5

De leerling is in staat om het eigen gemaakte werk te delen met de wereld en zijn of haar klasgenoten.

Uitleg onderdeel: Publiceren

Publiceren:

  • Klassikaal: leg aan de leerlingen uit dat zij de website online kunnen zetten en dat zij kunnen bepalen wie de website kan zien.

  • Klassikaal: laat op google sites zien hoe zij dit kunnen doen.

Docentenhandleiding: Hoe maak ik en website?